• Autoosta_50

  • Slide_5

  • Slide_4

  • Slide_7

  • Slide_3

  • Slide_6

  • Slide_1

Autobusu pasažieriem arī ir tiesības

Dr.sc.ing. Vaira Gromule,

AS ”Rīgas starptautiskā autoosta” valdes priekšsēdētāja

 

Visbiežāk cilvēki par savām tiesībām ceļojot aizdomājas, izmantojot avio satiksmi. Taču pasažieriem ir tiesības, piemēram, saņemt informāciju, ja reiss kavējas, vai kompensāciju, ja tas tiek atcelts, izmantojot arī citus transporta veidus, tostarp autobusus.

Pērn stājās spēkā regula, kas paredz, ka autobusu pasažieri Eiropas Savienībā reisu atcelšanas vai kavēšanās gadījumā var rēķināties ar līdzīgām tiesībām, kādas jau pirms tam baudīja avio, kuģu un dzelzceļa pasažieri. Tādējādi Eiropas Savienība ir kļuvusi par pirmo vietu pasaulē, kur visiem transporta veidiem ir noteikts pilnīgs pasažieru tiesību kopums.

Turklāt pagājušā gada septembrī Rīgas Starptautiskajā autoostā Paneiropas autoostu asociācijas pastāvēšanai 10 gadu jubilejas ietvaros tika organizēti dažādi pasākumi, tostarp arī Eiropas Komisijas rīkota preses konference par tēmu „Pasažieru tiesības Eiropas Savienībā”, kur iedalījās arī Eiropas Komisijas viceprezidenta Sīma Kallasa (Siim Kallas) padomniece pasažieru tiesību jautājumos, bijusī Eiropas Savienības komisāre Meglena Kuneva.

Savas vizītes Rīgā laikā M.Kuneva tikās ar pārstāvjiem no valsts iestādēm, kuras atbild par pasažieru tiesību aizsardzības aktu īstenošanu, lai pārspriestu praktiskus jautājumus, piemēram, palīdzības iespējas invalīdiem un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, kā arī sadarbības iespējas, lai informācija par pasažieru tiesībām efektīvāk sasniegtu Latvijas iedzīvotājus.

Eiropas Komisijas dati liecina, ka lielākā daļa Eiropas Savienības iedzīvotāju nezina par savām tiesībām, izmantojot avio transportu, autobusus, vilcienus, prāmjus. Tādēļ cilvēki arvien vairāk ir jāinformē par savām – pasažieru – tiesībām.

2013.gadā spēkā stājusies regula galvenokārt attiecas uz visiem regulārajiem “tālsatiksmes” pārvadājumiem valsts iekšienē un starp valstīm – tas nozīmē maršrutus, kuru plānotais garums ir 250 kilometri vai vairāk, piemēram, ja reiss tiek atcelts vai kavējas, pasažieriem ir tiesības saņemt atbilstošu palīdzību – uzkodas, ēdināšanu un atspirdzinājumus, kā arī vajadzības gadījumā izmitināšanu viesnīcā, biļetes apmaksu vai kompensāciju, arī par negadījumā gūtiem miesas bojājumiem vai bojātu bagāžu. Turklāt jāsniedz arī īpaša bezmaksas palīdzība invalīdiem un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām gan terminālos, gan autobusos.

Pasažieriem, kuri brauc īsākas distances autobusu maršrutos, arī ir tiesības. Tostarp minētās tiesības attiecas uz personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām. Arī citiem pasažieriem jāsniedz informācija par ceļojuma maršrutu un viņu tiesībām. Ar plašāku informāciju par autobusu pasažieru tiesībām ir iespējams iepazīties Eiropas Komisijas mājas lapā http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/lv/index.html

Jāpiebilst, ka pagājušajā gadā AS ”Rīgas starptautiskā autoosta” ir kļuvusi draudzīgāka cilvēkiem ar dažāda veida īpašām vajadzībām. Autoostā ierīkots speciāls palīdzības izsaukuma punkts, pie kura informācija pieejama braila rakstā. Ierīkots arī lifts cilvēkiem ratiņkrēslos un izvietotas invalīdu stāvvietas. Personai ar invaliditāti palīdzība gan jāpiesaka 36 stundas iepriekš, jāierodas 40 minūtes pirms izbraukšanas un jāsazinās arī ar pārvadātāju, lai noskaidrotu, vai autobuss ir tehniski aprīkots personas vajadzībām. Šī gada pirmajā pusē palīdzība cilvēkiem ar dažāda veida īpašām vajadzībām sniegta septiņas reizes. Jauninājumi ieviesti ņemot vērā Eiropas Savienības regulas, kas nosaka autoostām un pasažieru pārvadātājiem uzlabot pieejamību invalīdiem.